ظرفیت «اردبیل» برای تبدیل شدن به دروازه صادرات محصولات دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور مطرح کرد:

ظرفیت «اردبیل» برای تبدیل شدن به دروازه صادرات محصولات دانش‌بنیان

دولت

۱۴

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از تصویب مجموعه‌ای از برنامه‌های حمایتی برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان اردبیل خبر داد و گفت: با اجرای این مصوبات، زیرساخت‌های لازم برای تبدیل ظرفیت‌های بومی استان به ثروت پایدار دانش‌بنیان فراهم خواهد شد.

ایران آنلاین:

   حسین افشین در حاشیه نشست با نخبگان، دانشگاهیان و فناوران استان اردبیل و در جمع خبرنگاران، با اشاره به برنامه‌های معاونت علمی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در این استان، اظهار کرد: در جریان این سفر از بخش‌های مختلف زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان، از جمله پارک علم و فناوری اردبیل بازدید کردیم و از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و نیازهای این زیست‌بوم قرار گرفتیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،‌  وی با بیان این‌که در حال حاضر 52 شرکت دانش‌بنیان در استان اردبیل فعالیت می‌کنند، افزود: رویکرد معاونت علمی این است که با تکیه بر ظرفیت‌های بومی، جغرافیایی و انسانی استان، اقتصاد دانش‌بنیان را در مسیر توسعه منطقه‌ای قرار دهد تا این قابلیت‌ها به ثروت پایدار مبتنی بر علم و فناوری تبدیل شوند.

افشین از حمایت معاونت علمی برای ایجاد کارخانه نوآوری در استان اردبیل خبر داد و گفت: یکی از تصمیمات مهم این سفر، حمایت از احداث کارخانه نوآوری استان است. این مجموعه به‌عنوان یک مجتمع کارگاهی و نوآوری با همکاری استانداری اردبیل و حمایت معاونت علمی ایجاد خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

معاون علمی رئیس‌جمهور با تأکید بر ظرفیت‌های اردبیل در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی، اظهار کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم استان اردبیل به قطب کشاورزی هوشمند کشور در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی تبدیل شود. در همین راستا، حمایت‌های زیرساختی لازم در حوزه تجهیزات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام خواهد شد تا زمینه توسعه فناوری‌های نوین و هوشمندسازی این بخش فراهم شود.

وی همچنین به موقعیت مرزی استان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده، استفاده از ظرفیت راهبردی مرزهای استان برای ایجاد یک مسیر صادراتی ویژه محصولات دانش‌بنیان است. این اقدام می‌تواند علاوه بر شرکت‌های استان اردبیل، به صادرات محصولات دانش‌بنیان سراسر کشور نیز کمک کند و زمینه حضور گسترده‌تر فناوری‌های ایرانی در بازارهای منطقه‌ای را فراهم سازد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، از اجرای طرح توسعه شرکت‌های فناور در استان خبر داد و افزود: در قالب یکی از برنامه‌های معاونت علمی برای گسترش اکوسیستم نوآوری، مقرر شد 60 شرکت فناور استان که هنوز موفق به دریافت تأییدیه دانش‌بنیان نشده‌اند، در این طرح معرفی شوند و از حمایت‌های معاونت علمی بهره‌مند شوند. پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این برنامه، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان در سال آینده از 52 شرکت فعلی به حدود 80 شرکت افزایش یابد.

وی همچنین از تخصیص منابع مالی جدید برای توسعه فناوری در استان خبر داد و گفت: معادل 10 برابر سرمایه ثبتی صندوق پژوهش و فناوری استان اردبیل، خط اعتباری از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در اختیار استان قرار خواهد گرفت که ارزش آن حدود 500 میلیارد تومان است. این منابع برای حمایت از پروژه‌های فناورانه و دانش‌بنیان استان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها مقدمه شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان است، خاطرنشان کرد: مجموعه مصوبات این سفر می‌تواند زمینه‌ساز تحولی جدی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان اردبیل باشد و مسیر تبدیل دانش و فناوری به ثروت پایدار را هموار کند.

افشین در ادامه با تشریح برنامه‌های ملی معاونت علمی، بنیاد ملی نخبگان و بنیاد ملی علم ایران، گفت: در حوزه نخبگان، برنامه‌های مختلفی برای جذب، نگهداشت و توانمندسازی سرمایه انسانی کشور در حال اجرا است. طرح‌هایی همچون شهید احمدی روشن و صیاد شیرازی ادامه دارند و در عین حال برنامه جدیدی نیز در دست طراحی است تا از ظرفیت نخبگان در حل مسائل و پروژه‌های ملی کشور بهره‌گیری شود.

وی افزود: در بنیاد ملی علم ایران نیز حمایت از پژوهش‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از طریق اعطای گرنت‌های پژوهشی دنبال می‌شود. همچنین طرح جهش علمی و فناوری با مشارکت 20 دانشگاه کشور در حال اجرا است تا زمینه شکل‌گیری جهش علمی و توسعه پژوهش‌های مسئله‌محور فراهم شود.

معاون علمی رئیس‌جمهور از طراحی برنامه‌ای جدید برای حمایت از پژوهش‌های مرز دانش خبر داد و گفت: در این برنامه که فعلاً با عنوان «رویای علمی کشور» در حال بررسی است، از پروژه‌هایی حمایت خواهد شد که بتوانند به ثبت اختراع، توسعه فناوری‌های نوظهور، تولید دانش جدید یا دستاوردهای علمی در سطح بین‌المللی منجر شوند. این حمایت‌ها حوزه‌های علوم پایه، مهندسی و علوم پزشکی را در بر خواهد گرفت.

افشین با تشریح رویکردهای معاونت علمی در حوزه توسعه فناوری، اظهار کرد: سیاست ما بر پایه دو رویکرد مکمل است. در بخش نخست، توسعه اکوسیستم باز نوآوری را دنبال می‌کنیم که شامل حمایت از شتاب‌دهنده‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است. در بخش دوم نیز دولت نقش هدایتگر را در حوزه‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، امنیت سایبری، زیست‌فناوری، فناوری‌های کوانتومی و علوم شناختی ایفا می‌کند و از طریق اعطای گرنت‌های تخصصی، زمینه شکل‌گیری بازارهای جدید فناوری را فراهم می‌سازد.

وی همچنین از برنامه‌های معاونت علمی برای ارتقای بهره‌وری انرژی در صنایع خبر داد و گفت: در حال نهایی‌سازی تفاهم‌نامه‌ای هستیم که براساس آن شرکت‌های فناور بتوانند با ارائه راهکارهای نوآورانه، مصرف انرژی صنایع را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش دهند. این شرکت‌ها از حمایت معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار خواهند شد و امکان استفاده از ابزارهای مالی مرتبط با صرفه‌جویی انرژی نیز برای آن‌ها فراهم می‌شود.

معاون علمی رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور گفت: براساس قانون برنامه، سهم اقتصاد دانش‌بنیان باید به 7 درصد تولید ناخالص داخلی کشور برسد. در حال حاضر سهم محصولات دانش‌بنیان حدود 2.4 درصد برآورد می‌شود.

وی افزود: دستیابی به هدف 7 درصدی دور از دسترس نیست، اما تحقق آن نیازمند شکل‌گیری یک اقتصاد پایدار و محیط کسب‌وکار باثبات است. توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بدون توجه به شرایط کلان اقتصادی امکان‌پذیر نیست و این دو حوزه ارتباطی مستقیم و تأثیرگذار بر یکدیگر دارند.


انتهای پیام/