از قدردانی برای همراهی در مسیر صلح تا ترسیم نقشه راه همکاری‌های آینده

سفر راهبردی پزشکیان به پاکستان؛

از قدردانی برای همراهی در مسیر صلح تا ترسیم نقشه راه همکاری‌های آینده

دولت

۱۴

سفر دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران به پاکستان را باید یکی از مهم‌ترین تحرکات دیپلماتیک دولت چهاردهم در ماه‌های اخیر دانست؛ سفری که اگرچه تنها یک روز به طول انجامید، اما در سطح سیاسی، امنیتی و اقتصادی حامل پیام‌های مهمی برای روابط تهران و اسلام‌آباد و همچنین معادلات منطقه‌ای بود.

ایران آنلاین:

این سفر در مقطعی انجام شد که منطقه غرب آسیا و جنوب آسیا روزهای حساسی را پشت سر می‌گذارد و تحولات اخیر نشان داده است که نقش کشورهای تأثیرگذار منطقه در مدیریت بحران‌ها، جلوگیری از گسترش تنش‌ها و کمک به روندهای دیپلماتیک بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. در چنین فضایی، رئیس‌جمهور کشورمان با هدفی روشن راهی اسلام‌آباد شد؛ سفری که سه محور اصلی داشت: قدردانی از نقش‌آفرینی دولت پاکستان در روند مذاکرات منجر به توافق اولیه پایان جنگ، هماهنگی و رایزنی درباره روند مذاکرات و تحولات پیش رو و در نهایت بررسی راهکارهای گسترش همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور همسایه و مسلمان.

 

استقبال ویژه؛ نشانه‌ای از جایگاه روابط تهران و اسلام‌آباد

از همان لحظه ورود رئیس‌جمهور ایران به آسمان پاکستان، نشانه‌های روشنی از اهمیت این سفر برای مقامات پاکستانی قابل مشاهده بود. هواپیمای حامل دکتر پزشکیان پس از ورود به حریم هوایی پاکستان توسط شش فروند جنگنده نیروی هوایی این کشور اسکورت شد؛ اقدامی که معمولاً برای رؤسای کشورها و مهمانان عالی‌رتبه انجام می‌شود و حامل پیام احترام و اهمیت ویژه به این سفر بود.

پس از فرود هواپیما در فرودگاه نورخان اسلام‌آباد، مراسم استقبال رسمی با حضور عالی‌ترین مقامات پاکستان برگزار شد. آصف علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان و شهباز شریف نخست‌وزیر این کشور شخصاً از رئیس‌جمهور ایران استقبال کردند. در ادامه و مطابق تشریفات رسمی، 21 گلوله توپ به افتخار رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه شلیک شد؛ مراسمی که بیانگر سطح بالای روابط سیاسی دو کشور و اهمیت سفر برای اسلام‌آباد بود.

در ترکیب هیئت همراه رئیس‌جمهور نیز چهره‌هایی حضور داشتند که نشان می‌داد دستور کار سفر تنها به مسائل سیاسی محدود نیست. اسکندر مؤمنی وزیر کشور، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی، دکتر پزشکیان را در این سفر همراهی می‌کردند؛ ترکیبی که از توجه همزمان دولت به موضوعات امنیتی، دیپلماتیک، ترانزیتی، اقتصادی و کشاورزی حکایت داشت.

 

قدردانی از اسلام‌آباد؛ محور نخست سفر

یکی از مهم‌ترین اهداف سفر رئیس‌جمهور، قدردانی از نقش دولت پاکستان در پیشبرد روند مذاکراتی بود که به توافق اولیه پایان جنگ و کاهش تنش‌ها منجر شد.

پاکستان طی ماه‌های گذشته تلاش کرد با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود، زمینه گفت‌وگو و کاهش تنش را فراهم کند. از همین رو دکتر پزشکیان پیش از عزیمت به اسلام‌آباد اعلام کرد که این سفر در وهله نخست برای قدردانی از نقش مثبت دولت پاکستان، نخست‌وزیر این کشور، فرمانده ارتش و وزیر کشور پاکستان در حمایت از روند مذاکرات انجام می‌شود.

این موضوع در تمامی دیدارهای رسمی رئیس‌جمهور نیز مورد تأکید قرار گرفت. پزشکیان در دیدار با شهباز شریف، آصف علی زرداری و فیلد مارشال عاصم منیر، از مواضع مسئولانه پاکستان در حمایت از صلح، ثبات و کاهش تنش‌های منطقه‌ای تقدیر کرد و نقش این کشور را در کمک به شکل‌گیری فضای گفت‌وگو و دیپلماسی مؤثر دانست.

در مقابل، مقامات پاکستانی نیز بر حمایت از ثبات منطقه، حل اختلافات از مسیر گفت‌وگو و مخالفت با هرگونه سیاست تنش‌آفرین تأکید کردند. همین همسویی سیاسی موجب شد تا یکی از مهم‌ترین پیام‌های این سفر، نمایش سطح بالای اعتماد سیاسی میان دو کشور باشد.

 

دیدار با فرمانده ارتش؛ گفت‌وگو درباره امنیت منطقه

از مهم‌ترین برنامه‌های سفر، دیدار جداگانه رئیس‌جمهور ایران با فیلد مارشال عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان بود.

اهمیت این دیدار از آن جهت بود که ارتش پاکستان نقشی کلیدی در سیاست امنیتی و منطقه‌ای این کشور ایفا می‌کند و بسیاری از پرونده‌های مهم منطقه‌ای با مشارکت مستقیم این نهاد دنبال می‌شود.

در این نشست، دو طرف درباره آخرین تحولات منطقه، راهکارهای تقویت امنیت، مبارزه با تروریسم، حفظ ثبات در مرزهای مشترک و همچنین روندهای دیپلماتیک پیش رو گفت‌وگو کردند. دو طرف همچنین بر ضرورت تقویت همکاری‌های امنیتی و جلوگیری از سوءاستفاده جریان‌های افراطی و گروه‌های تروریستی از شرایط منطقه تأکید کردند.

 

هماهنگی برای آینده؛ دومین مأموریت سفر

اگر محور نخست سفر به قدردانی از همراهی پاکستان در گذشته مربوط می‌شد، محور دوم ناظر بر آینده بود.

دولت چهاردهم تلاش دارد روند مذاکرات و توافقات اخیر به نتایج عملی و پایدار منجر شود. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اهداف این سفر، رایزنی درباره روندهای سیاسی و دیپلماتیک آینده و هماهنگی با یکی از بازیگران مهم منطقه‌ای بود.

در دیدارهای مختلف، طرفین درباره آخرین تحولات منطقه، وضعیت امنیتی، روند مذاکرات و راهکارهای جلوگیری از بازگشت تنش‌ها تبادل نظر کردند. تأکید مشترک بر حفظ صلح، تقویت گفت‌وگو و استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه برای حل مسائل منطقه‌ای، یکی از مهم‌ترین خروجی‌های این بخش از سفر بود.

در واقع تهران و اسلام‌آباد تلاش کردند این پیام را مخابره کنند که امنیت و ثبات منطقه باید از درون منطقه تأمین شود و کشورهای اسلامی می‌توانند بدون دخالت بازیگران فرامنطقه‌ای، بسیاری از چالش‌های موجود را مدیریت کنند.

 

توسعه روابط دوجانبه؛ از سیاست تا اقتصاد

سومین محور اصلی سفر به توسعه همکاری‌های دوجانبه اختصاص داشت.

ایران و پاکستان با برخورداری از مرز مشترک طولانی، اشتراکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی فراوان و همچنین ظرفیت‌های گسترده اقتصادی، از امکان تبدیل شدن به شرکای راهبردی برخوردارند. با این حال بسیاری از ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور هنوز بالفعل نشده است.

در دیدارهای رئیس‌جمهور با مقامات پاکستانی، موضوع افزایش حجم مبادلات تجاری، توسعه همکاری‌های مرزی، تسهیل حمل‌ونقل، توسعه کریدورهای ترانزیتی، همکاری‌های کشاورزی، انرژی، زیرساختی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

حضور وزیر راه و شهرسازی در هیئت همراه رئیس‌جمهور نشان‌دهنده توجه ویژه به پروژه‌های ترانزیتی و اتصال زیرساختی میان دو کشور بود؛ موضوعی که می‌تواند نقش ایران و پاکستان را در شبکه تجارت منطقه‌ای تقویت کند.

همچنین حضور وزیر جهاد کشاورزی از اهمیت همکاری‌های کشاورزی، امنیت غذایی و تبادل تجربیات در این حوزه حکایت داشت. وزیر کشور نیز موضوعات مرزی و امنیتی را در دستور کار داشت و وزیر امور خارجه مسئولیت هماهنگی‌های سیاسی و دیپلماتیک را برعهده گرفت.

 

مراسم استقبال رسمی و غرس نهال دوستی

یکی از بخش‌های نمادین سفر، برگزاری مراسم استقبال رسمی در کاخ نخست‌وزیری پاکستان بود. در این مراسم، رئیس‌جمهور ایران مورد استقبال رسمی قرار گرفت و پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، از یگان تشریفات سان دید.

در ادامه نیز دکتر پزشکیان به نشانه دوستی و تداوم روابط میان دو ملت، نهالی را در محوطه کاخ نخست‌وزیری غرس کرد. این اقدام در عرف دیپلماتیک نمادی از رشد، ماندگاری و توسعه روابط میان کشورها به شمار می‌رود.

 

نشست خصوصی پزشکیان و شهباز شریف؛ گفت‌وگویی فراتر از دستور کار رسمی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر رئیس‌جمهور به اسلام‌آباد، گفت‌وگوی خصوصی دکتر پزشکیان و شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان بود؛ نشستی که در فضایی صمیمی و در عین حال راهبردی برگزار شد و فرصتی برای بررسی جزئی‌تر مسائل مورد اهتمام دو کشور فراهم آورد. در این دیدار، طرفین علاوه بر مرور آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، درباره راهکارهای تقویت همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی و همچنین هماهنگی در خصوص روندهای دیپلماتیک پیش رو تبادل نظر کردند.

اهمیت این دیدار از آن جهت بود که بسیاری از موضوعات حساس و راهبردی که امکان طرح تفصیلی آنها در جلسات رسمی وجود ندارد، در قالب گفت‌وگوی مستقیم میان رهبران دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. تأکید بر حفظ ثبات منطقه، حمایت از مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی، گسترش همکاری‌های دوجانبه و فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود در روابط تهران و اسلام‌آباد از مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگوی خصوصی بود.

 

نشست هیئت‌های عالی‌رتبه؛ ترسیم نقشه راه همکاری‌های آینده

پس از دیدار خصوصی رؤسای دو دولت، نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان با حضور دکتر پزشکیان، شهباز شریف و اعضای ارشد دو هیئت برگزار شد. این نشست را می‌توان مهم‌ترین بخش اجرایی سفر دانست؛ جایی که موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی، مرزی، کشاورزی و فرهنگی به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، دو طرف ضمن تأکید بر ظرفیت‌های گسترده همکاری میان دو کشور، بر ضرورت تسریع در اجرای توافقات گذشته، رفع موانع موجود در مسیر توسعه روابط و تعریف سازوکارهای جدید برای افزایش سطح همکاری‌ها تأکید کردند. همچنین راهکارهای ارتقای حجم مبادلات تجاری، تسهیل ترددهای مرزی، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت، گسترش همکاری‌های انرژی و تقویت ارتباطات مردمی از جمله محورهای مورد بحث در مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه بود.

 

تقدیر از چهره علمی رئیس‌جمهور ایران

یکی از متفاوت‌ترین بخش‌های سفر، مراسم اهدای دکترای افتخاری از سوی دانشگاه تخصصی جراحی پاکستان به دکتر پزشکیان بود.

این دانشگاه در مراسمی رسمی، با اشاره به سوابق علمی، دانشگاهی و پزشکی رئیس‌جمهور ایران، دکترای افتخاری خود را به وی اعطا کرد. این رویداد علاوه بر جنبه علمی، بیانگر احترام جامعه دانشگاهی پاکستان به جایگاه علمی و حرفه‌ای رئیس‌جمهور کشورمان نیز بود.

 

دیپلماسی موازی وزرا؛ پیگیری تخصصی همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف

همزمان با برنامه‌های رئیس‌جمهور، اعضای هیئت ایرانی نیز در قالب نشست‌های جداگانه با همتایان پاکستانی خود دیدار و گفت‌وگو کردند. این رایزنی‌ها با هدف پیگیری توافقات دوجانبه، بررسی ظرفیت‌های همکاری و فراهم‌سازی زمینه اجرای تصمیمات اتخاذشده در سطح عالی دو کشور انجام شد.

وزرای کشور، امور خارجه، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در دیدارهای تخصصی خود، موضوعات مرتبط با همکاری‌های مرزی و امنیتی، روابط سیاسی و دیپلماتیک، توسعه کریدورهای ترانزیتی و حمل‌ونقل، همکاری‌های کشاورزی و امنیت غذایی و همچنین تسهیل تعاملات اقتصادی را مورد بررسی قرار دادند. این مذاکرات تخصصی نشان داد که سفر رئیس‌جمهور تنها محدود به دیدارهای سیاسی نبود، بلکه با رویکردی عملیاتی و اجرایی برای پیگیری پروژه‌های مشترک و تبدیل اراده سیاسی رهبران دو کشور به برنامه‌های مشخص همکاری دنبال شده است.

 

نشست خبری مشترک؛ جمع‌بندی یک سفر فشرده

برنامه پایانی سفر، نشست خبری مشترک دکتر پزشکیان و شهباز شریف بود؛ نشستی که در آن دو طرف نتایج گفت‌وگوها را تشریح کردند.

رئیس‌جمهور ایران در این نشست ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی دولت و ملت پاکستان، بر ضرورت گسترش روابط دوجانبه، تقویت همکاری‌های اقتصادی و استمرار رایزنی‌های سیاسی تأکید کرد. نخست‌وزیر پاکستان نیز روابط با جمهوری اسلامی ایران را برای کشورش راهبردی توصیف کرد و خواستار توسعه همکاری‌ها در همه حوزه‌ها شد.

 

جمع‌بندی؛ سفری فراتر از یک دیدار تشریفاتی

سفر یک‌روزه دکتر مسعود پزشکیان به پاکستان را نمی‌توان صرفاً یک دیدار دوجانبه معمولی دانست. این سفر در واقع ترکیبی از دیپلماسی قدردانی، دیپلماسی هماهنگی و دیپلماسی توسعه بود.

قدردانی از نقش پاکستان در کمک به روند صلح و پایان جنگ، هماهنگی درباره مسیر مذاکرات و تحولات آینده و همچنین تلاش برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و منطقه‌ای، سه ضلع اصلی این سفر را شکل دادند.

استقبال کم‌سابقه مقامات پاکستانی، اسکورت هوایی هواپیمای رئیس‌جمهور، دیدارهای فشرده با عالی‌ترین مقامات سیاسی و نظامی، اهدای دکترای افتخاری و تأکید مشترک بر توسعه روابط، همگی نشان داد که تهران و اسلام‌آباد در مقطع کنونی اراده‌ای جدی برای ارتقای سطح مناسبات و ایفای نقش مؤثرتر در معادلات منطقه‌ای دارند؛ اراده‌ای که در صورت تداوم می‌تواند فصل تازه‌ای در روابط دو کشور همسایه و مسلمان رقم بزند.


انتهای پیام/