الزیدی: رابطه با ایران براساس حسن همجواری و احترام است
نخست وزیر عراق اعلام کرد: رابطه ما با جمهوری اسلامی ایران بر اساس حسن همجواری، احترام و منافع مشترک است، همانطور که رابطه ما با همه کشورهای منطقه نیز بر همین منوال است.
علی فالح الزیدی، نخست وزیر عراق در گفتوگو با شبکه اسکای نیوز گفت: بغداد از میزبانی هرگونه گفتوگویی که به آرام کردن منطقه کمک کند، از جمله مذاکرات بین ایالات متحده و ایران، استقبال میکند. رابطه ما با جمهوری اسلامی ایران بر اساس حسن همجواری، احترام و منافع مشترک است، همانطور که رابطه ما با همه کشورهای منطقه نیز بر همین منوال است. عراق از هیچ طرفی دستور نمیپذیرد و تصمیمات همیشه در راستای منافع مردم عراق گرفته خواهد شد.
به گزارش ایسنا، وی درباره سفرش به آمریکا نیز تاکید کرد: سفر ما به واشنگتن صرفاً یک سفر تشریفاتی نیست، بلکه نشان دهنده اعلام مرحله جدیدی از مشارکت بین عراق و ایالات متحده، بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است. در ماه سپتامبر، نیروهای ائتلاف بینالمللی به ماموریت رزمی خود علیه داعش پایان داده و عراق را برای همیشه ترک خواهند کرد. در مرحله بعدی، ما مشتاقانه منتظر حضور آمریکا از طریق مشارکتهای اقتصادی، سرمایهگذاری و توسعه هستیم. میخواهیم از یک همکاری نظامی به یک همکاری اقتصادی پایدار حرکت کنیم و یک پل اقتصادی مؤثر بین عراق و ایالات متحده ایجاد کنیم که در خدمت منافع هر دو ملت باشد. ما به وزارتخانههای نفت، برق و ارتباطات دستور دادهایم تا شرکتهای معتبر آمریکایی را در زمینههای انرژی، ارتباطات، فناوری و توسعه در اولویت قرار دهند.
نخست وزیر عراق اضافه کرد: شورای وزیران اقتصاد تصمیمات مهمی در مورد پروژههای بزرگ نفتی با شرکتهای بینالمللی، از جمله شورون، هالیبرتون و HKN، علاوه بر اعطای فرصتهایی برای کار در میادین و بلوکهای اکتشافی جدید، گرفته است. بخش مخابرات به سمت یک همکاری استراتژیک با استارلینک حرکت میکند که زیرساخت دیجیتال عراق را تقویت خواهد کرد. با طرف آمریکایی در مورد پروژه صندوق انرژی و توسعه صحبت خواهیم کرد که با ۵۰۰ هزار بشکه در روز شروع میشود و بسته به شرایط اقتصادی و تولید و احتمالاً خارج از محدودیتهای سهمیههای اوپک، به ۲ میلیون بشکه در روز میرسد.
وی خاطرنشان کرد: حسابهایی برای این صندوق در موسسات بانکی معتبر آمریکایی افتتاح خواهد شد و منابع آن در توافقنامههایی با شرکتهای آمریکایی، از جمله پروژههای برق و زیرساخت، سرمایهگذاری خواهد شد. طی سه دهه، تأمین مالی این صندوق میتواند به حدود ۴۰۰ میلیارد دلار برسد و رشد تدریجی آن به عملکرد پروژهها و شرکتهای مجری مرتبط خواهد بود. هدف ما بازسازی زیرساختهای آسیبدیده با سرمایهگذاری این منابع در پروژههای توسعهای است. در تلاشیم تا سهم عادلانهای برای عراق در تولید نفت اوپک، متناسب با پتانسیل آن، تضمین کنیم.
الزیدی همچنین تاکید کرد: وضعیت فعلی عراق نتیجه دههها مشکلات انباشته شده است. از سال ۱۹۸۰، این کشور در دورهای از تخلیه قابل توجه قرار داشته است و منابع عظیمی به جای بازسازی و توسعه، به جنگها اختصاص داده شده است. به دلیل جنگ دهه ۱۹۸۰، پروژههای بازسازی متوقف شدند، زیرساختها رو به زوال رفتند و عراق متحمل ویرانی گستردهای شد که بر زیرساختها و بافت اجتماعی آن تأثیر گذاشت. این کشور از جنگ با خسارات، بدهی بالا و رکود اقتصادی بیرون آمد. در طول تحریمهای دهه ۱۹۹۰، جامعه عراق بحران عمیق انسانی و اقتصادی را تجربه کرد که بخشهای مختلف را تحت تأثیر قرار داد.
نخست وزیر عراق همچنین به پرونده تروریسم اشاره کرد و افزود: پس از سال ۲۰۰۳، عراق با چالش تروریسم روبهرو شد و بسیاری از شهروندان متخصص آن کشور را ترک کردند. عراقیها در دفاع از میهن خود با داعش مقابله کردند، در حالی که همزمان با حمایت ایالات متحده و کشورهای دوست، برای حفظ امنیت منطقه و جهان میجنگیدند. عراق خط مقدم دفاع در برابر تروریسم بود و جنگ علیه داعش خسارات قابل توجهی به زیرساختها و خسارات اقتصادی هنگفتی بر جای گذاشت.
وی همچنین تاکید کرد: آمریکا شریک استراتژیک در برنامههای توسعه و اقتصادی عراق است. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نمایانگر عمق تاریخی، فرهنگی و اجتماعی عراق هستند و منبع قدرت هستند. ما به سیاست تعادل و گشودگی با همه اعتقاد داریم. یک دولت قوی نیاز به تصمیمات قاطع دارد و قاطعیت بخش اساسی مسئولیت یک دولتمرد است. عدم وابستگی به جایگاه خود، مقامات را برای رویارویی با چالشها توانمند میسازد و ما همچنان برای دستیابی به اهداف خود تلاش میکنیم.
نخست وزیر عراق در ادامه نیز تصریح کرد: ما با گروههای مسلح گفتوگوهای عمیقی داشتیم و تأکید کردیم که دولت چارچوب وحدتبخش است و وجود سلاح خارج از نهادهای آن غیرقابل قبول است. نقش گروههای مسلح در مقابله با تروریسم را نمیتوان انکار کرد، اما مرحله فعلی مستلزم آن است که همه از طریق دولت و نهادهای آن عمل کنند. من از همه خواستم که تاریخ خود را حفظ کنند و اجازه ندهند فداکاریهایشان بیهوده باشد، زیرا هدف ما ساختن یک کشور است، نه صرفاً اداره یک دولت.
وی همچنین گفت: در حال آماده شدن برای یک کنفرانس بینالمللی با عنوان «کنفرانس حاکمیت» هستیم که تأیید میکند تصمیم عراق بر عهده عراقیها است و با عراقی عاری از نیروهای خارجی و هرگونه تشکل مسلح که خارج از چارچوب دولت فعالیت میکنند.
این مقام عراقی همچنین یادآور شد: در نتیجه بحرانهای منطقهای، صادرات نفت عراق به سطوح محدودی کاهش یافته است و ما در تلاشیم تا ظرفیت کامل صادرات را بازیابی کنیم. آرزو داریم تولید نفت عراق را ظرف سه سال آینده به ۷ میلیون بشکه در روز افزایش دهیم و این چشمانداز را به شرکتهای آمریکایی اطلاع دادهایم. تمرکز ما بر ایجاد یک مشارکت اقتصادی قوی با ایالات متحده، بر اساس منافع عراق و نه به قیمت هیچ طرف دیگری است. ما از سیاست اتحاد یا خصومت پیروی نمیکنیم. عراق میخواهد فضایی برای ارتباط و ثبات باشد، نه عرصهای برای درگیری.
الزیدی گفت: تحقیقات هیچ حملهای از خاک عراق به سمت پادشاهی عربستان سعودی را نشان نداده است و ما دستورالعملهای روشنی برای جلوگیری از هرگونه تجاوز در آینده صادر کردهایم. هدف ما محافظت از عراق و مردم آن است و پس از ۳۰ سپتامبر، کارنامهای از کارها و دستاوردهای دولت را به شهروندان ارائه خواهیم داد، نه فقط وعده. مشتاقانه منتظریم تا ظرف دو هفته، جای خالیهای باقیمانده در دولت را پر کنیم. به عنوان بخشی از برنامه دولت، ما در تلاشیم تا یک میلیون قطعه زمین آماده برای استفاده مسکونی شهروندان فراهم کنیم. یک اقتصاد قدیمی وجود دارد که در تلاش برای بقا است و یک اقتصاد جدید که ما در حال ساختن آن هستیم و در حال پیشرفت در این فرآیند هستیم.
انتهای پیام/